Deze Dinky Toys die (bijna) niet hebben bestaan (2)
L’aventure Dinky Atlas est terminée, du moins en France car D’Agostini a repris le flambeau et la série sort dans divers pays Européens. Atlas avait travaillé avec de gros collectionneurs de Dinky Toys qui, outre de nombreuses miniatures, ont des archives venant de Dinky Toys et certains prototypes ou créations personnelles d’employés. Tout ceci a donné lieu à la créations de modèles inspirés de ces prototypes ou créations jamais commercialisées.
Peut on encore parler de répliques ou bien de vraie (fausses) nouvelles Dinky Toys.
La question reste ouverte ?
De Dinky Atlas avontuur is voorbij, althans in Frankrijk want de Agostini heeft de serie overgenomen en brengt het uit in verschillende Europese landen. Atlas had gewerkt met grote verzamelaars van Dinky Toys die naast veel miniaturen ook archieven van Dinky Toys en sommige prototypes of persoonlijke creaties van werknemers bezitten. Dit alles gaf aanleiding tot de creaties van modellen geïnspireerd door deze prototypes of ontwerpen die nooit zijn verhandeld.
Kunnen we nog spreken van replica's of zijn die echte (valse) nieuwe Dinky Toys? De vraag blijft open.
C’est seulement après deux longues années après la parution de la Simca 9 « Aronde » que Dinky Toys ajoute à son catalogue une miniature de cette voiture. Mais Simca modifiait très rapidement ses modèles pour soutenir les ventes. Ainsi Dinky Toys fabriquait une nouvelle miniature d’une voiture qui n’existait plus. Pour maintenir les ventes Dinky Toys pense en créer une version Taxi. Finalement le moule original sera bricolé pour faire ressembler la miniature originale tant bien que mal à la nouvelle Aronde Elysée. Le projet de Taxi fût donc provisoirement abandonné. 55 ans plus tard Atlas sortira la miniature qui n’a jamais existé qu’en prototype.
Terwijl de Simca 9 “Aronde”al twee jaar in productie was genomen, voegde Dinky Toys pas een model van deze auto in 1953 aan haar catalogus. Maar Simca veranderde haar modellen zeer snel ter ondersteuning van de verkoop. Dinky Toys maakte dus een nieuwe miniatuur van een auto die al niet meer bestond. Om het verkoop van het model te reden, dacht Dinky Toys aan een taxi uitvoering en een prototype op basis van de 24U werd vervaardigd. Uiteindelijk werd de mal van de Aronde min of meer aangepast om het op een Aronde “Élysee” te laten lijken. Het taxiproject werd daarom tijdelijk opgeschort. 55 jaar later heeft Atlas deze prototype alsnog als miniatuur uitgebracht.
Le taxi paraîtra finalement mais de 1956 à 1959 sur la base du moule modifié. Atlas a produit aussi une réplique de ce taxi mais en dehors de la série normale. La miniature fait partie du coffret « Taxi de Poissy» et est accompagné d’une Ford Vedette taxi.
Ces miniatures ont déjà fait l’objet de comparaisons dans ce blog :
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2012/11/simca-aronde-taxi-1956.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2014/09/ford-saf-vedette-taxi.html
Uiteindelijk kwam deze taxi wel uit maar in 1956 en op basis van het gewijzigde model. Deze taxi zal tot 1959 in productie blijven om vervangen te worden door een andere taxi.
Atlas produceerde ook een replica van deze taxi maar buiten om de normale serie. De miniatuur is onderdeel van het coffret "Taxi de Poissy" met een Ford Vedette taxi.
Deze miniaturen zijn al verschenen in een vergelijking in deze blog.
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2012/11/simca-aronde-taxi-1956.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2014/09/ford-saf-vedette-taxi.html
En 1959 l’histoire se répète. Simca sort la Chambord et Dinky Toys la reproduit aussi, mais reste avec le moule de la Versailles. Afin d’amortir le moule, cette Versailles est transformée en « Ariane » taxi et douze prototypes rouge corail avec toit noir sont fabriqués.
Finalement la miniature sortira en noir avec toit rouge, les couleurs de la compagnie G7 à cette époque. La miniature définitive a des vitres en plastique, tandis que les prototypes n’en ont pas.
Atlas a reproduit aussi bien le prototype que la miniature définitive. Cette dernière est parue comme modèle hors série. Curieusement la boite du taxi restera illustrée par un taxi au couleurs du prototype mais équipé de vitres.
Vous retrouverez la comparaison de ce modèle avec son équivalent beaucoup plus récent ici : http://garagedepoche1.blogspot.nl/search?q=Ariane+taxi
De geschiedenis herhaal zich in 1959. De Simca Chambord is net uit en Dinky Toys maakt er model van maar heeft nog steeds de mal van de Versailles. Om de kosten van deze mal terug te verdienen, werd deze Versailles omgezet in taxi 'Ariane'. Twaalf koraal rood met zwart dak prototypes zijn gemaakt. Tot slot zal de miniatuur worden uitgebracht in zwart met rood dak, de kleuren van het taxibedrijf G7 op dit moment. Dit model heeft kunststof ruitjes terwijl de prototypes er geen hadden.prototypes hoeft niet.
Atlas heeft ook het definitieve model uitgebracht buiten de réguliere serie als special edition-model. Vreemd genoeg staat op de doos van de taxi het beeld van de prototype, maar dan met ruiten.
Hier vindt u de vergelijking van dit model met een modern gelijkwaardig model:
http://garagedepoche1.blogspot.nl/search?q=Ariane+taxi
Ces deux prototypes existent maintenant réellement. L’Aronde est relativement facile à trouver, les Ariane le sont moins.
Eigenlijk bestaan deze twee prototypes nu als echte miniaturen. De Aronde is relatief eenvoudig te vinden maar de Ariane in beide uitvoering is al moeilijker te vinden.
De Dinky Atlas avontuur is voorbij, althans in Frankrijk want de Agostini heeft de serie overgenomen en brengt het uit in verschillende Europese landen. Atlas had gewerkt met grote verzamelaars van Dinky Toys die naast veel miniaturen ook archieven van Dinky Toys en sommige prototypes of persoonlijke creaties van werknemers bezitten. Dit alles gaf aanleiding tot de creaties van modellen geïnspireerd door deze prototypes of ontwerpen die nooit zijn verhandeld.
Kunnen we nog spreken van replica's of zijn die echte (valse) nieuwe Dinky Toys? De vraag blijft open.
C’est seulement après deux longues années après la parution de la Simca 9 « Aronde » que Dinky Toys ajoute à son catalogue une miniature de cette voiture. Mais Simca modifiait très rapidement ses modèles pour soutenir les ventes. Ainsi Dinky Toys fabriquait une nouvelle miniature d’une voiture qui n’existait plus. Pour maintenir les ventes Dinky Toys pense en créer une version Taxi. Finalement le moule original sera bricolé pour faire ressembler la miniature originale tant bien que mal à la nouvelle Aronde Elysée. Le projet de Taxi fût donc provisoirement abandonné. 55 ans plus tard Atlas sortira la miniature qui n’a jamais existé qu’en prototype.
Terwijl de Simca 9 “Aronde”al twee jaar in productie was genomen, voegde Dinky Toys pas een model van deze auto in 1953 aan haar catalogus. Maar Simca veranderde haar modellen zeer snel ter ondersteuning van de verkoop. Dinky Toys maakte dus een nieuwe miniatuur van een auto die al niet meer bestond. Om het verkoop van het model te reden, dacht Dinky Toys aan een taxi uitvoering en een prototype op basis van de 24U werd vervaardigd. Uiteindelijk werd de mal van de Aronde min of meer aangepast om het op een Aronde “Élysee” te laten lijken. Het taxiproject werd daarom tijdelijk opgeschort. 55 jaar later heeft Atlas deze prototype alsnog als miniatuur uitgebracht.
Le taxi paraîtra finalement mais de 1956 à 1959 sur la base du moule modifié. Atlas a produit aussi une réplique de ce taxi mais en dehors de la série normale. La miniature fait partie du coffret « Taxi de Poissy» et est accompagné d’une Ford Vedette taxi.
Ces miniatures ont déjà fait l’objet de comparaisons dans ce blog :
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2012/11/simca-aronde-taxi-1956.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2014/09/ford-saf-vedette-taxi.html
Uiteindelijk kwam deze taxi wel uit maar in 1956 en op basis van het gewijzigde model. Deze taxi zal tot 1959 in productie blijven om vervangen te worden door een andere taxi.
Atlas produceerde ook een replica van deze taxi maar buiten om de normale serie. De miniatuur is onderdeel van het coffret "Taxi de Poissy" met een Ford Vedette taxi.
Deze miniaturen zijn al verschenen in een vergelijking in deze blog.
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2012/11/simca-aronde-taxi-1956.html
http://garagedepoche14.blogspot.nl/2014/09/ford-saf-vedette-taxi.html
En 1959 l’histoire se répète. Simca sort la Chambord et Dinky Toys la reproduit aussi, mais reste avec le moule de la Versailles. Afin d’amortir le moule, cette Versailles est transformée en « Ariane » taxi et douze prototypes rouge corail avec toit noir sont fabriqués.
Finalement la miniature sortira en noir avec toit rouge, les couleurs de la compagnie G7 à cette époque. La miniature définitive a des vitres en plastique, tandis que les prototypes n’en ont pas.
Atlas a reproduit aussi bien le prototype que la miniature définitive. Cette dernière est parue comme modèle hors série. Curieusement la boite du taxi restera illustrée par un taxi au couleurs du prototype mais équipé de vitres.
Vous retrouverez la comparaison de ce modèle avec son équivalent beaucoup plus récent ici : http://garagedepoche1.blogspot.nl/search?q=Ariane+taxi
De geschiedenis herhaal zich in 1959. De Simca Chambord is net uit en Dinky Toys maakt er model van maar heeft nog steeds de mal van de Versailles. Om de kosten van deze mal terug te verdienen, werd deze Versailles omgezet in taxi 'Ariane'. Twaalf koraal rood met zwart dak prototypes zijn gemaakt. Tot slot zal de miniatuur worden uitgebracht in zwart met rood dak, de kleuren van het taxibedrijf G7 op dit moment. Dit model heeft kunststof ruitjes terwijl de prototypes er geen hadden.prototypes hoeft niet.
Atlas heeft ook het definitieve model uitgebracht buiten de réguliere serie als special edition-model. Vreemd genoeg staat op de doos van de taxi het beeld van de prototype, maar dan met ruiten.
Hier vindt u de vergelijking van dit model met een modern gelijkwaardig model:
http://garagedepoche1.blogspot.nl/search?q=Ariane+taxi
Ces deux prototypes existent maintenant réellement. L’Aronde est relativement facile à trouver, les Ariane le sont moins.
Eigenlijk bestaan deze twee prototypes nu als echte miniaturen. De Aronde is relatief eenvoudig te vinden maar de Ariane in beide uitvoering is al moeilijker te vinden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire