Dinky Toys Atlas/ Dinky Toys fabrication Pilen
Avec la R4 Renault pouvait enfin concurrencer la Citroën 2cv. Autant dire que cette voiture était particulièrement importante pour Renault. Tous les moyens étaient donc bons pour promouvoir cette voiture. Un modèle miniature entrait donc logiquement dans cette démarche.
Met de 4L kon Renault eindelijk concurreren met de Citroën 2cv. Deze auto was dus zeer belangrijk voor Renault. Alle middelen waren goed om deze auto te promoveren. Een miniatuur model hoorde dus logisch bij in deze strategie.
C’est à Dinky Toys que revint la tâche de fabriquer la miniature qui sorti en même temps que la vraie voiture.
Dinky Toys avait pu travailler a partir des dessins de Renault. Ce privilège est a l’origine d’une faute sur cette miniature. Le capot avant ne comporte pas de nervure centrale. Celle-ci était aussi absente sur les toutes premières Renault 4 mais fût des 1962 ajoutée. Dinky n’a jamais modifie son moule sur ce point.
Het is aan Dinky Toys dat de taak terechtkwam om de miniatuur te vervaardigen die tegelijk met de echte auto uitkwam. Dinky Toys had met behulp van de tekeningen van Renault kunnen werken. Dit voorrecht is aan de oorsprong van een fout op deze miniatuur. De motorkap bevat geen centrale verdikking. Deze was eveneens afwezig op alle eerste Renault 4 maar werd al vanaf 1962 toegevoegd. Dinky heeft nooit zijn vorm op dit punt gewijzigd.:-)
La miniature originale est donc une parfaite réduction de la vraie voiture. La présence de vitres et d’un aménagement intérieur renforce le réalisme du modèle. La suspension est bien évidement présente.
De originele miniatuur is dus een perfecte weergave van de echte auto. De aanwezigheid van ruiten en ingerichte interieur versterkt het realisme van het model. De vering is natuurlijk aanwezig.
La miniature reste longtemps en production et après la délocalisation de la production chez Pilen le moule sera légèrement modifié. La calandre de la Renault fut élargie en 1967. Pilen la reproduisit en 1973 mais ne rectifiât pas le capot qui demeura donc plat. Le châssis en tôle fut changé par un châssis en plastique vissé et non plus riveté.
De miniatuur blijft lang in productie en na het overhevelen van de productie bij Pilen zal de vorm enigszins gewijzigd worden. De radiatorrooster van Renault werd in 1967 uitgebreid. Pilen bracht deze wijziging uit in 1973. Pilen heeft verzuimt de motorkap te veranderen waardoor deze steeds vlak bleef. Het chassis in plaatijzer werd door een plastic bodem vervangen. Deze was geschroefd en niet meer vastgeklonken.
Atlas a choisit de faire une réplique de la première miniature. Pour les puriste le modèle Pilen n’est déjà plus tout à fait une Dinky Toys.
Pour une fois la réplique est digne de son ainée. Les feux arrières argentés paraissent peu être incongrus mais sont conformes à l’original.
Un modèle original neuf en boite est environ 4 fois plus cher que la réplique. Bien curieusement il n’y a pas d’encart de valeur entre le modèle français et le modèle espagnol.
Atlas heeft ervoor gekozen om een replica van het eerste model te maken.. Voor de purist is het model van Pilen al geen volkomen Dinky Toys meer.
Voor een keer is deze replica best aardig en dichtbij het origineel. De verzilverde achterlichten lijken wel gek maar zijn conform met het origineel.
Een origineel model, in nieuw straat met doos, is ongeveer 4 keer duurder dan de heruitgave. Vreemd genoeg is er geen grote waardeverschil tussen het Franse en het Spaanse model.
Avec la R4 Renault pouvait enfin concurrencer la Citroën 2cv. Autant dire que cette voiture était particulièrement importante pour Renault. Tous les moyens étaient donc bons pour promouvoir cette voiture. Un modèle miniature entrait donc logiquement dans cette démarche.
Met de 4L kon Renault eindelijk concurreren met de Citroën 2cv. Deze auto was dus zeer belangrijk voor Renault. Alle middelen waren goed om deze auto te promoveren. Een miniatuur model hoorde dus logisch bij in deze strategie.
C’est à Dinky Toys que revint la tâche de fabriquer la miniature qui sorti en même temps que la vraie voiture.
Dinky Toys avait pu travailler a partir des dessins de Renault. Ce privilège est a l’origine d’une faute sur cette miniature. Le capot avant ne comporte pas de nervure centrale. Celle-ci était aussi absente sur les toutes premières Renault 4 mais fût des 1962 ajoutée. Dinky n’a jamais modifie son moule sur ce point.
Het is aan Dinky Toys dat de taak terechtkwam om de miniatuur te vervaardigen die tegelijk met de echte auto uitkwam. Dinky Toys had met behulp van de tekeningen van Renault kunnen werken. Dit voorrecht is aan de oorsprong van een fout op deze miniatuur. De motorkap bevat geen centrale verdikking. Deze was eveneens afwezig op alle eerste Renault 4 maar werd al vanaf 1962 toegevoegd. Dinky heeft nooit zijn vorm op dit punt gewijzigd.:-)
La miniature originale est donc une parfaite réduction de la vraie voiture. La présence de vitres et d’un aménagement intérieur renforce le réalisme du modèle. La suspension est bien évidement présente.
De originele miniatuur is dus een perfecte weergave van de echte auto. De aanwezigheid van ruiten en ingerichte interieur versterkt het realisme van het model. De vering is natuurlijk aanwezig.
La miniature reste longtemps en production et après la délocalisation de la production chez Pilen le moule sera légèrement modifié. La calandre de la Renault fut élargie en 1967. Pilen la reproduisit en 1973 mais ne rectifiât pas le capot qui demeura donc plat. Le châssis en tôle fut changé par un châssis en plastique vissé et non plus riveté.
De miniatuur blijft lang in productie en na het overhevelen van de productie bij Pilen zal de vorm enigszins gewijzigd worden. De radiatorrooster van Renault werd in 1967 uitgebreid. Pilen bracht deze wijziging uit in 1973. Pilen heeft verzuimt de motorkap te veranderen waardoor deze steeds vlak bleef. Het chassis in plaatijzer werd door een plastic bodem vervangen. Deze was geschroefd en niet meer vastgeklonken.
Atlas a choisit de faire une réplique de la première miniature. Pour les puriste le modèle Pilen n’est déjà plus tout à fait une Dinky Toys.
Pour une fois la réplique est digne de son ainée. Les feux arrières argentés paraissent peu être incongrus mais sont conformes à l’original.
Un modèle original neuf en boite est environ 4 fois plus cher que la réplique. Bien curieusement il n’y a pas d’encart de valeur entre le modèle français et le modèle espagnol.
Atlas heeft ervoor gekozen om een replica van het eerste model te maken.. Voor de purist is het model van Pilen al geen volkomen Dinky Toys meer.
Voor een keer is deze replica best aardig en dichtbij het origineel. De verzilverde achterlichten lijken wel gek maar zijn conform met het origineel.
Een origineel model, in nieuw straat met doos, is ongeveer 4 keer duurder dan de heruitgave. Vreemd genoeg is er geen grote waardeverschil tussen het Franse en het Spaanse model.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire