Dinky Toys / Dinky réédition Atlas
Dinky Toys / Dinky heruitgave Atlas
La Peugeot 403 est une voiture emblématique des années 50. Parue en 1955 elle sera reproduite dès 1956 par Dinky Toys.
De Peugeot 403 is een symbolische auto uit de jaren 50. De echte Peugeot verscheen in 1955 en werd al in 1956 door Dinky Toys als miniatuurmodel uitgebracht..
Dinky a su maitriser les lignes de la vraie voiture et malgré la simplicité du modèle de nombreux détails gravés renforcent la fidélité de la miniature. La mascotte de capot et les supports de galeries en sont ainsi deux exemples.
Dinky heeft de lijnen van de echte auto goed weten weer te geven en, ondanks de eenvoud van het model, versterken gegraveerde details de nauwkeurigheid van deze miniatuur. De mascotte op de motorkap en de steunen van het imperiaal zijn
twee voorbeelden ervan.
La 403 restera en production chez Dinky Toys jusqu’en 1962 et figurera aussi dans certains coffrets cadeau jusqu’en 1964. Tout au long de sa carrière ce model n’évolua que peux. Le châssis noir recevra une découpe plus tard pour permettre l’accrochage d’une caravane.
De Peugeot blijft bij Dinky Toys in productie tot 1962. De miniatuur maakt ook deel uit van sommige cadeausetjes tot 1964. Er bestaan weinig varianten van dit model. Het zwarte chassis werd later voorzien van een uitsparing aan de achterkant om een caravan aan te kunnen koppelen.
Les coloris des premiers modèles étaient bleu nattier, noir et gris clair. Par la suite vint s’ajouter un jaune paille à cette palette tandis que le noir disparaissait. En fin de production les pneus blancs lisses seront remplacés par
des exemplaires crantés.
De kleuren van de eerste modellen waren blauw“nattier”, zwart en licht grijs. Daarna werd de kleur zwart vervangen door een strogeel. Deze laatste kleur is ook het zeldzaamste. Aan het eind van de productie werden de gladde witte banden door gekartelde exemplaren vervangen.
La réédition d’Atlas est plus une reproduction qu’une vraie réédition. Des traces de moulage apparaissaient d’ici et là sur l’originale. Celle-ci ont disparu sur la réplique.
De heruitgave van Atlas is meer een replica dan een echte heruitgave. Sporen van de mal verschijnen op het origineel. Dit is vooral goed te zien onder de koplampen en op de voorspatborden. Deze zijn op de kopie verdwenen.
La décoration des Dinky Toys s’effectuait à l’aide de pochoir. Sur la reproduction c’est la tampographie qui est utilisée. Ceci est bien visible sur les feux arrières bien trop carrés sur
la Dinky Atlas.
De versiering van de Dinky Toys modellen vond met behulp van sjablonen plaats. Op de replica wordt gewoon tampondruk gebruikt. Dit is goed te zien op de achterlichten die veel te strak staan op de miniatuur Dinky Atlas.
Le châssis de la Dinky Atlas mentionne clairement qu’il s’agit d’une réplique. Les collectionneurs des originaux n’ont donc rien à craindre pour la valeur de leurs miniatures.
Het chassis van de Dinky Atlas vermeldt duidelijk dat het om een namaak gaat. De verzamelaars van de originelen hebben dus niets om voor de waarde van hun miniaturen te vrezen.
Dinky Toys / Dinky heruitgave Atlas
La Peugeot 403 est une voiture emblématique des années 50. Parue en 1955 elle sera reproduite dès 1956 par Dinky Toys.
De Peugeot 403 is een symbolische auto uit de jaren 50. De echte Peugeot verscheen in 1955 en werd al in 1956 door Dinky Toys als miniatuurmodel uitgebracht..
Dinky a su maitriser les lignes de la vraie voiture et malgré la simplicité du modèle de nombreux détails gravés renforcent la fidélité de la miniature. La mascotte de capot et les supports de galeries en sont ainsi deux exemples.
Dinky heeft de lijnen van de echte auto goed weten weer te geven en, ondanks de eenvoud van het model, versterken gegraveerde details de nauwkeurigheid van deze miniatuur. De mascotte op de motorkap en de steunen van het imperiaal zijn
twee voorbeelden ervan.
La 403 restera en production chez Dinky Toys jusqu’en 1962 et figurera aussi dans certains coffrets cadeau jusqu’en 1964. Tout au long de sa carrière ce model n’évolua que peux. Le châssis noir recevra une découpe plus tard pour permettre l’accrochage d’une caravane.
De Peugeot blijft bij Dinky Toys in productie tot 1962. De miniatuur maakt ook deel uit van sommige cadeausetjes tot 1964. Er bestaan weinig varianten van dit model. Het zwarte chassis werd later voorzien van een uitsparing aan de achterkant om een caravan aan te kunnen koppelen.
Les coloris des premiers modèles étaient bleu nattier, noir et gris clair. Par la suite vint s’ajouter un jaune paille à cette palette tandis que le noir disparaissait. En fin de production les pneus blancs lisses seront remplacés par
des exemplaires crantés.
De kleuren van de eerste modellen waren blauw“nattier”, zwart en licht grijs. Daarna werd de kleur zwart vervangen door een strogeel. Deze laatste kleur is ook het zeldzaamste. Aan het eind van de productie werden de gladde witte banden door gekartelde exemplaren vervangen.
La réédition d’Atlas est plus une reproduction qu’une vraie réédition. Des traces de moulage apparaissaient d’ici et là sur l’originale. Celle-ci ont disparu sur la réplique.
De heruitgave van Atlas is meer een replica dan een echte heruitgave. Sporen van de mal verschijnen op het origineel. Dit is vooral goed te zien onder de koplampen en op de voorspatborden. Deze zijn op de kopie verdwenen.
La décoration des Dinky Toys s’effectuait à l’aide de pochoir. Sur la reproduction c’est la tampographie qui est utilisée. Ceci est bien visible sur les feux arrières bien trop carrés sur
la Dinky Atlas.
De versiering van de Dinky Toys modellen vond met behulp van sjablonen plaats. Op de replica wordt gewoon tampondruk gebruikt. Dit is goed te zien op de achterlichten die veel te strak staan op de miniatuur Dinky Atlas.
Le châssis de la Dinky Atlas mentionne clairement qu’il s’agit d’une réplique. Les collectionneurs des originaux n’ont donc rien à craindre pour la valeur de leurs miniatures.
Het chassis van de Dinky Atlas vermeldt duidelijk dat het om een namaak gaat. De verzamelaars van de originelen hebben dus niets om voor de waarde van hun miniaturen te vrezen.
Hallo Thierry,
RépondreSupprimerHartelijk dank voor de foto! Benieuwd wanneer je de Karmann gaat bespreken in deze rubriek.
Ben je lid van de NAMAC?
Vriendelijke groeten,
Wilfried