Dinky réédition Atlas / Machtbox The Dinky Collection /
Dinky heruitgave Atlas/ Machtbox The Dinky Collection


Ces deux miniatures illustrent parfaitement le titre de cette rubrique. Cependant la plus jeune n’est pas celle à qui l’on pense.
Deze twee miniaturen illustreren uitstekend de titel van deze rubriek. Toch is het jongst niet die waaraan men denkt.


Machtbox avait courageusement tenté de faire renaître Dinky au cours des années 90. Cependant la reprise de Matchbox par Mattel mis prématurément fin à l’aventure.
Machtbox avait alors choisi des voitures universellement connues. Ainsi certaines voitures déjà modelée par Dinky Toys furent elles de nouveau réduites mais toujours sous une forme différente. Machtbox choisi de réduire à nouveau la Volkswagen Karmann-Ghia mais sous la forme du cabriolet tandis que Dinky Toys avait sorti en son temps le coupé.

Machtbox had Dinky Toys in de loop van de jaren 90 geprobeerd te laten herleven. Maar de overname van Matchbox door Mattel gooide roet in het eten waardoor het avontuur voortijdig eindigde. Machtbox had toen er voor gekozen om auto’s te verkleinen die alom bekend waren. Zo was men tenminste verzekerd van een bepaald afzet. Het was dus onvermijdelijk dat bepaalde auto’s die al door Dinky Toys destijds waren uitgebracht , weer voorkwamen in de reeks van Machtbox. Toch is het Matchbox elke keer gelukt om deze in een net andere uitvoering te verkleinen waardoor de doublure vrijwel waren uitgesloten. Deze Volkswagen Karmann-Ghia is er een goed voorbeeld van. Machtbox koos voor de cabriolet terwijl Dinky Toys de coupé had verkleind.


La Volkswagen Karmann Ghia eut immédiatement du succès. C’est en comptant sur la célébrité de cette voiture que Dinky tenta à nouveau de pénétrer le marché allemand après un premier essai avec le coupé Mercedes 190 SL. La miniature de Dinky Toys paru en 1959 sous la référence 24M. C’était encore une miniature assez simple mais pourvue de vitres.




Volkswagen Karmann Ghia was onmiddellijk een succesnummer. Het is door op de roem van deze auto te rekenen dat Dinky Toys opnieuw probeerde om door te dringen de Duitse markt na een eerste poging met coupé Mercedes 190 SL. De miniatuur van Dinky Toys kwam in 1959 onder het nummer 24M uit. Het was toen nog een vrij eenvoudige miniatuur maar wel voorzien van ruiten.

Dinky Toys a rapidement modifié son moule pour suivre l’évolution de la vraie voiture. L’avant fût modifié avec un capot plus plat, un avant plus échancré et de nouvelles ouïes d’aération.
Malgré ses qualités ce modèle n’eu pas le succès attendu en Allemagne en ne fut vendu que 3 ans en France. Le moule émigra en Angleterre où la production fut poursuivie par l’Usine de Liverpool dans la même livrée que le modèle français mais aussi en vert gazon avec un toit crème.

Dinky Toys heeft snel zijn vorm gewijzigd om de evolutie van de echte auto te volgen. De voorkant werd flink aangepast, met een vlakkere motorkap , rondere voorkant en nieuwe ventilatieopeningen.. Ondanks zijn kwaliteiten werd dit model geen succes in Duitsland en slechts 3 jaar in Frankrijk verkocht. De gietvorm emigreerde in 1961 naar Engeland waar de productie door de fabriek van Liverpool werd voortgezet. De Engelse modellen bestaan in dezelfde kleuren dan hun Franse voorganger maar ook in het grasgroen met een roomwit dak.

Le cabriolet van Dinky Machtbox est paru en 1995 et vient maintenant de Chine. Tout comme son ancêtre la miniature n’a pas de suspension mais bénéficie d’un intérieur aménagé et très bien détaillé. C’est une des rares Dinky Machtbox pourvue de phares translucides, la plus part des modèles étant pourvus de pièces chromées en guise de phares. Hélas ceux-ci laissent apparaitre le rouge de carrosserie ce qui donne un regard bizarre a cette miniature.

De cabriolet van Dinky Machtbox kwam in 1995 uit . Het was toen al in China geproduceerd. Net als het eerste model van Dinky Toys heeft dit model geen vering maar is voorzien van een volledig en zeer gedetailleerde interieur. Het is een van de zeldzame modellen van Dinky Machtbox dat voorzien is van doorschijnende koplampen. De meeste moesten het doen met eenvoudige verchroomde stukjes als koplampen. Helaas laten deze het rood van carrosserie zien wat een vreemde blik aan deze miniatuur geeft.


Ce cabriolet est donc plus vieux que la reproduction de son ancêtre et laisse voir ô combien l’avenir de Dinky aurait put être prometteur si Machtbox n’avait pas été repris. Mais avec des si tout est possible.
Petit à petit ces Dinky modernes sont de plus en plus reconnus comme de vrais Dinky par les collectionneurs. Et même si ces modèles s’échangent encore pour des prix dérisoires il est fort à parier que ceci ne durera pas.


Deze cabriolet is dus ouder dan de heruitgave van de coupé en laat zien hoe veelbelovend de toekomst van Dinky had kunnen zijn als Machtbox niet was overgenomen. Als, als met als is alles mogelijk. Beetje bij beetje worden deze moderne Dinky steeds meer als echte Dinky door de verzamelaars erkend. Zelfs wanneer deze modellen nog steeds voor belachelijke lage prijzen te vinden zijn is het zeker dat dit niet zal duren.

La Karmann Ghia de Wilfried
version française
Nederlandstalige versie
Dinky heruitgave Atlas/ Machtbox The Dinky Collection
Ces deux miniatures illustrent parfaitement le titre de cette rubrique. Cependant la plus jeune n’est pas celle à qui l’on pense.
Deze twee miniaturen illustreren uitstekend de titel van deze rubriek. Toch is het jongst niet die waaraan men denkt.
Machtbox avait courageusement tenté de faire renaître Dinky au cours des années 90. Cependant la reprise de Matchbox par Mattel mis prématurément fin à l’aventure.
Machtbox avait alors choisi des voitures universellement connues. Ainsi certaines voitures déjà modelée par Dinky Toys furent elles de nouveau réduites mais toujours sous une forme différente. Machtbox choisi de réduire à nouveau la Volkswagen Karmann-Ghia mais sous la forme du cabriolet tandis que Dinky Toys avait sorti en son temps le coupé.

Machtbox had Dinky Toys in de loop van de jaren 90 geprobeerd te laten herleven. Maar de overname van Matchbox door Mattel gooide roet in het eten waardoor het avontuur voortijdig eindigde. Machtbox had toen er voor gekozen om auto’s te verkleinen die alom bekend waren. Zo was men tenminste verzekerd van een bepaald afzet. Het was dus onvermijdelijk dat bepaalde auto’s die al door Dinky Toys destijds waren uitgebracht , weer voorkwamen in de reeks van Machtbox. Toch is het Matchbox elke keer gelukt om deze in een net andere uitvoering te verkleinen waardoor de doublure vrijwel waren uitgesloten. Deze Volkswagen Karmann-Ghia is er een goed voorbeeld van. Machtbox koos voor de cabriolet terwijl Dinky Toys de coupé had verkleind.
La Volkswagen Karmann Ghia eut immédiatement du succès. C’est en comptant sur la célébrité de cette voiture que Dinky tenta à nouveau de pénétrer le marché allemand après un premier essai avec le coupé Mercedes 190 SL. La miniature de Dinky Toys paru en 1959 sous la référence 24M. C’était encore une miniature assez simple mais pourvue de vitres.
Volkswagen Karmann Ghia was onmiddellijk een succesnummer. Het is door op de roem van deze auto te rekenen dat Dinky Toys opnieuw probeerde om door te dringen de Duitse markt na een eerste poging met coupé Mercedes 190 SL. De miniatuur van Dinky Toys kwam in 1959 onder het nummer 24M uit. Het was toen nog een vrij eenvoudige miniatuur maar wel voorzien van ruiten.
Dinky Toys a rapidement modifié son moule pour suivre l’évolution de la vraie voiture. L’avant fût modifié avec un capot plus plat, un avant plus échancré et de nouvelles ouïes d’aération.
Malgré ses qualités ce modèle n’eu pas le succès attendu en Allemagne en ne fut vendu que 3 ans en France. Le moule émigra en Angleterre où la production fut poursuivie par l’Usine de Liverpool dans la même livrée que le modèle français mais aussi en vert gazon avec un toit crème.
Dinky Toys heeft snel zijn vorm gewijzigd om de evolutie van de echte auto te volgen. De voorkant werd flink aangepast, met een vlakkere motorkap , rondere voorkant en nieuwe ventilatieopeningen.. Ondanks zijn kwaliteiten werd dit model geen succes in Duitsland en slechts 3 jaar in Frankrijk verkocht. De gietvorm emigreerde in 1961 naar Engeland waar de productie door de fabriek van Liverpool werd voortgezet. De Engelse modellen bestaan in dezelfde kleuren dan hun Franse voorganger maar ook in het grasgroen met een roomwit dak.
Le cabriolet van Dinky Machtbox est paru en 1995 et vient maintenant de Chine. Tout comme son ancêtre la miniature n’a pas de suspension mais bénéficie d’un intérieur aménagé et très bien détaillé. C’est une des rares Dinky Machtbox pourvue de phares translucides, la plus part des modèles étant pourvus de pièces chromées en guise de phares. Hélas ceux-ci laissent apparaitre le rouge de carrosserie ce qui donne un regard bizarre a cette miniature.
De cabriolet van Dinky Machtbox kwam in 1995 uit . Het was toen al in China geproduceerd. Net als het eerste model van Dinky Toys heeft dit model geen vering maar is voorzien van een volledig en zeer gedetailleerde interieur. Het is een van de zeldzame modellen van Dinky Machtbox dat voorzien is van doorschijnende koplampen. De meeste moesten het doen met eenvoudige verchroomde stukjes als koplampen. Helaas laten deze het rood van carrosserie zien wat een vreemde blik aan deze miniatuur geeft.
Ce cabriolet est donc plus vieux que la reproduction de son ancêtre et laisse voir ô combien l’avenir de Dinky aurait put être prometteur si Machtbox n’avait pas été repris. Mais avec des si tout est possible.
Petit à petit ces Dinky modernes sont de plus en plus reconnus comme de vrais Dinky par les collectionneurs. Et même si ces modèles s’échangent encore pour des prix dérisoires il est fort à parier que ceci ne durera pas.


Deze cabriolet is dus ouder dan de heruitgave van de coupé en laat zien hoe veelbelovend de toekomst van Dinky had kunnen zijn als Machtbox niet was overgenomen. Als, als met als is alles mogelijk. Beetje bij beetje worden deze moderne Dinky steeds meer als echte Dinky door de verzamelaars erkend. Zelfs wanneer deze modellen nog steeds voor belachelijke lage prijzen te vinden zijn is het zeker dat dit niet zal duren.

La Karmann Ghia de Wilfried
version française
Nederlandstalige versie
Hallo Thierry,
RépondreSupprimerEen boeiende vergelijking met prachtige foto's, en sneller dan verwacht. Ik zal een link van mijn blog naar deze rubriek maken.
Let wel: de wijziging van de vorm bij Dinky Toys heeft niets te maken met de evolutie van de echte auto. Zowel de Franse als de Engelse mal geven de 'lowlight' van eind jaren 1950 weer. Matchbox daarentegen heeft een jaren 1960 Karmann Ghia verkleind, met aangepast front en andere achterlichten.
Je bedoelt allicht 'belachelijk HOGE prijzen'?
Mvg,
Wilfried