Dinky
Toys / Dinky Toys réédition Atlas
Cet autocar Chausson est le deuxième modèle de la série que les éditions Atlas consacrent aux camions Dinky Toys. Autant la dépanneuse Citroën laissait présager une nouvelle série de grande qualité autant ce petit autocar nous fait déchanter.
Deze bus is het tweede model uit de serie van de edities Atlas gewijd aan de vrachtwagens van Dinky Toys. Hoewel de Citroën sleepwagen de voorbode van een nieuwe reeks van hoge kwaliteit was, stelt deze kleine bus ons teleur.
Le modèle originel de Dinky Toys est apparu en 1956 et était une vraie merveille de finesse pour l'époque. Bien dans le style des autres productions de Dinky Toys cette miniature ne comporte ni vitres, ni aménagement intérieur et encore moins de partie ouvrante.
Cependant la miniature malgré sa petite taille (1/66e) est fort bien détaillée.
Het oorspronkelijke model van Dinky Toys verscheen in 1956 en was een echt verfijnd wondertje voor die tijd. Wel in de stijl van de andere producties van Dinky Toys heeft deze miniatuur noch ruiten, noch stoeltjes en nog minder opengaande onderdeeltjes. Echter is de miniatuur ondanks zijn kleine formaat (schaal 1/66) zeer goed gedetailleerd.
L'autocar est paru en rouge et crème et bleu et crème. Apres 1959 il reçoit des roues convexes, la variante bleue avec ces nouvelles roues est la plus rare. C'est bien évidement celle-ci qu'à choisi Atlas de reproduire.
En effet il s'agit bien d'une reproduction et non d'une réédition car le modèle d'Atlas présente de nombreuses inégalités avec l'original. La différence la plus visible se trouve à l'avant. La séparation centrale du pare-brise est plus épaisse sur le modèle Atlas. Toujours l'avant le modèle Atlas est plus arrondi que le modèle Dinky Toys. Enfin le modèle est plus bas sur roues que l'original.
De bus verscheen in het rood en roomwit en blauw en roomwit. Na 1959 kreeg het model convexe wielen. De blauwe variante met deze nieuwe wielen is de zeldzaamste. Atlas heeft natuurlijk dat model gekozen voor haar reproductie.
Het is inderdaad een reproductie, niet een heruitgave, want het model van Atlas wijkt op verschillende punten van het origineel af. Het meest zichtbare verschil staat aan de voorkant. De centrale scheiding van de voorruit is dikker op het model van Atlas. De replica van Atlas heeft ook een iets rondere voorkant dan de miniatuur van Dinky Toys. Ten slotte staat het model lager op zijn wielen dan het origineel.
Pour les collectionneurs de Dinky Toys, la boite est tout aussi importante que la miniature.
Atlas livre donc ses répliques dans des boites sensées représenter les boites originales ou bien en invente pour les modèles qui en étaient dépourvus, comme la Citroën Traction Avant livrée en boite de six aux marchands de jouets.
Ces boites modernes ne sont jamais à la même dimension des boites d'origines et, sont généralement plus grandes. Le jouet est sujet à une inflation législative et de ce fait un coté de la boite moderne est envahi d'avertissements, de licences, logos, nomenclatures et autres déclarations technocratiques de toutes sortes là où dans les années 50 la mention "Dinky Toys" trônait en grosses lettres.
Voor verzamelaars van Dinky Toys is de doos net zo belangrijk als de miniatuur zelf. Atlas levert dus haar replica's in namak doosjes en vindt ook een doos uit voor replica's van modelleen die er zonder waren verkocht, zoals de Citroën Traction Avant. Deze waren per dozen van zes geleverd bij de speelgoedwinkel en hadden dus geen individuele doos.
Deze moderne dozen hebben nooit dezelfde maten als de oorspronkelijke dozen en zijn vaak groter. Het speelgoed is tegenwoordig onderworpen aan een inflatie van wetgeving waardoor een kant van de moderne doos volledig gewijd is aan allerlei waarschuwingen, licenties, logo's en andere technocratische flauwekul waar in de jaren 1950 "Dinky Toys"in dikke koeienletters stond.
L'autocar Chausson est un des modèles Dinky Toys les plus connus et reste abondant. Un modèle original en bon état, sans boite, se trouve parfois à un prix moins élevé que celui demandé par certains filous. La variante rouge demeure la plus authentique. Pour la variante bleue regardez bien les roues et le dessous!
Deze Chausson bus is een van de bekendste modellen Dinky Toys is niet moeilijk te vinden. Een origineel model in goede staat, zonder doos, wordt soms tegen een lagere prijs gevonden dan dat door sommige zwendelaars wordt gevraagd voor een replica van Atlas. De rode variante blijft de meest authentieke. Voor de blauwe variant let goed op de wielen en de onderkant goed!
Et aujourd'hui?
En vandaag
Cet autocar Chausson est le deuxième modèle de la série que les éditions Atlas consacrent aux camions Dinky Toys. Autant la dépanneuse Citroën laissait présager une nouvelle série de grande qualité autant ce petit autocar nous fait déchanter.
Deze bus is het tweede model uit de serie van de edities Atlas gewijd aan de vrachtwagens van Dinky Toys. Hoewel de Citroën sleepwagen de voorbode van een nieuwe reeks van hoge kwaliteit was, stelt deze kleine bus ons teleur.
Le modèle originel de Dinky Toys est apparu en 1956 et était une vraie merveille de finesse pour l'époque. Bien dans le style des autres productions de Dinky Toys cette miniature ne comporte ni vitres, ni aménagement intérieur et encore moins de partie ouvrante.
Cependant la miniature malgré sa petite taille (1/66e) est fort bien détaillée.
Het oorspronkelijke model van Dinky Toys verscheen in 1956 en was een echt verfijnd wondertje voor die tijd. Wel in de stijl van de andere producties van Dinky Toys heeft deze miniatuur noch ruiten, noch stoeltjes en nog minder opengaande onderdeeltjes. Echter is de miniatuur ondanks zijn kleine formaat (schaal 1/66) zeer goed gedetailleerd.
L'autocar est paru en rouge et crème et bleu et crème. Apres 1959 il reçoit des roues convexes, la variante bleue avec ces nouvelles roues est la plus rare. C'est bien évidement celle-ci qu'à choisi Atlas de reproduire.
En effet il s'agit bien d'une reproduction et non d'une réédition car le modèle d'Atlas présente de nombreuses inégalités avec l'original. La différence la plus visible se trouve à l'avant. La séparation centrale du pare-brise est plus épaisse sur le modèle Atlas. Toujours l'avant le modèle Atlas est plus arrondi que le modèle Dinky Toys. Enfin le modèle est plus bas sur roues que l'original.
De bus verscheen in het rood en roomwit en blauw en roomwit. Na 1959 kreeg het model convexe wielen. De blauwe variante met deze nieuwe wielen is de zeldzaamste. Atlas heeft natuurlijk dat model gekozen voor haar reproductie.
Het is inderdaad een reproductie, niet een heruitgave, want het model van Atlas wijkt op verschillende punten van het origineel af. Het meest zichtbare verschil staat aan de voorkant. De centrale scheiding van de voorruit is dikker op het model van Atlas. De replica van Atlas heeft ook een iets rondere voorkant dan de miniatuur van Dinky Toys. Ten slotte staat het model lager op zijn wielen dan het origineel.
Pour les collectionneurs de Dinky Toys, la boite est tout aussi importante que la miniature.
Atlas livre donc ses répliques dans des boites sensées représenter les boites originales ou bien en invente pour les modèles qui en étaient dépourvus, comme la Citroën Traction Avant livrée en boite de six aux marchands de jouets.
Ces boites modernes ne sont jamais à la même dimension des boites d'origines et, sont généralement plus grandes. Le jouet est sujet à une inflation législative et de ce fait un coté de la boite moderne est envahi d'avertissements, de licences, logos, nomenclatures et autres déclarations technocratiques de toutes sortes là où dans les années 50 la mention "Dinky Toys" trônait en grosses lettres.
Voor verzamelaars van Dinky Toys is de doos net zo belangrijk als de miniatuur zelf. Atlas levert dus haar replica's in namak doosjes en vindt ook een doos uit voor replica's van modelleen die er zonder waren verkocht, zoals de Citroën Traction Avant. Deze waren per dozen van zes geleverd bij de speelgoedwinkel en hadden dus geen individuele doos.
Deze moderne dozen hebben nooit dezelfde maten als de oorspronkelijke dozen en zijn vaak groter. Het speelgoed is tegenwoordig onderworpen aan een inflatie van wetgeving waardoor een kant van de moderne doos volledig gewijd is aan allerlei waarschuwingen, licenties, logo's en andere technocratische flauwekul waar in de jaren 1950 "Dinky Toys"in dikke koeienletters stond.
L'autocar Chausson est un des modèles Dinky Toys les plus connus et reste abondant. Un modèle original en bon état, sans boite, se trouve parfois à un prix moins élevé que celui demandé par certains filous. La variante rouge demeure la plus authentique. Pour la variante bleue regardez bien les roues et le dessous!
Deze Chausson bus is een van de bekendste modellen Dinky Toys is niet moeilijk te vinden. Een origineel model in goede staat, zonder doos, wordt soms tegen een lagere prijs gevonden dan dat door sommige zwendelaars wordt gevraagd voor een replica van Atlas. De rode variante blijft de meest authentieke. Voor de blauwe variant let goed op de wielen en de onderkant goed!
Et aujourd'hui?
En vandaag
DINKY TOYS | NOREV | ||
Longueur | 15 cm | 24 cm | Lengte |
Largeur | 4 cm | 6 cm | Breedte |
Hauteur | 4,5 cm | 7 cm | Hoogte |
Poids | 190 g | 520 g | Gewicht |
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire